Kurs BEMS (Elektronické měřicí systémy) – cvičení


Tento materiál má sloužit jako pomůcka pro cvičící, bude průběžně doplňován. K celému kurzu existují el. skripta, obsah je na BRUTISu. Obsahově se vychází z kurzu AMK starého studijního programu.

Rozvrh byl dělán na kapacitu 13-ti studentů na cvičení, vzhledem k tomu, že nejsou všechny hodiny pokryty, lze provést přesuny. Do týdne 7 lze připustit i kapacitu 20 studentů, případně umožnit “dynamický” přesun mezi cvičeními v rámci týdne. Proto doporučuji ponechávat evidenci studentů v laboratoři.


Časový plán

Týden

Úterý – středa

Úloha


1

14.2.

Úvod


2

21.2.

mP


3

28.3.

Prog.,sim,log.analyz.


4

7.3.

HP-gener,čítač


5

14.3.

meř.ustředna,zdroj,ls140


6

21.3.

osciloskopy


7

28.3.

test


8

4.5.

u1


9

11.4.

u1


10

18.4.

u2


11

25.4.

u2


12

2.5.

u3


13

9.5.

Zápočet


14





Obsah týdnů

  1. Seznámení s bezpečností, kontrola seznamu studentů dle BRUTIS, seznámení s časovým plánem. Bezpečnostní archy jsou v laboratoři.

  2. Zopakování pojmů z μprocesorové techniky. Nejde ani o architektury IBM-PC kompat., ale spíše o μkontroléry, DSP atd. Mělo by jít o řízenou diskusi, v níž by se mělo diskutovat o

    1. / Harwardská – von Neumannova struktura (výhody, nevýhody, příklady typů…)

    2. /Paměti a paměťové systémy: - statické/dynamické paměti, RAM,ROM, EPROM, EEPROM,FEPROM, CMOS (výhody nevýhody, příklady, rychlosti, na co který typ použít..),

    3. / V/V – hlavně rozhraní k uživateli (nástin ovládání tlačítek, “knoflíkové” ovladače na principu inkrementálních snímačů, dotykové displeje, jednoduchých zobrazovačů, inteligentní displeje alfanumerické/grafické), nejpoužívanéjší rozhraní směrem k jiným systémům (jen názvy nebo zajímavosti, rychlosti – RS232, USB, IrDA, BT, ETHERNET…).

  3. Dokončení z druhého týdne, prostředky pro vývoj SW pro μP (DSP) – assembler (absolutní/relativní) , vyšší jazyky (C), linker, knihovny, (knihovny zdrojových kódů), zavaděč. Ladicí prostředky (Debugger), vývojová prostředí, emulátory a simulátory procesorů. Příklady. HW prostředky pro vývoj – programátory pamětí (ukázat – ELNEC), emulátor (ukázat –MITE Sim51), logický analyzátor jako doplněk k PC nebo samostatný přístroj (Tektronix).

  4. Ukázky přístrojů s prvky měřicího systému nebo k začlenění do měřicího systému – BASIC přístroje HP Agilent (34401A, 33120A, 33220A, 53131A, 34970A, 3631A) . Nejde ani tak o principy měření (to by měli znát z kurzu BMVE), ale o způsob ovládání, rozhraní, vestavěné nápovědy, interní zpracování naměřených výsledků, kalibrační funkce, nastavování rozhraní). Nejlépe ukázat na živém přístroji (generátor-čítač..), předvést i originální dokumentaci.

  5. Pokračování z 4), dále osciloskopy (řada 54600, 54621D, LS140 LeCroy, THS720 (doc.Malec – vypůjčím)). Opět ukázat filosofii ovládání, skryté funkce, technická dokumentace atd.

  6. Dokončení 5)

  7. Test – písemný test 5 otázek (dodám), týká se látky z přednášek – trvá max 1h, hodnocení 15 bodů

  8. až 12) – ovládání měřicích přístrojů přes PC – nachystaných 7 pracovišť, na každém zvláště v počátku 2 týdny. Cílem je konverzačními prostředky (IBIC, MAX) vyzkoušet interaktivní ovládání na principu zasílání přístrojových zpráv přes GPIB nebo RS232) do konkrétních přístrojů. Zadání k pracovištím dodám, studenti zpracují písemnou zprávu o řešení ovládání. Podle časových možností (v LS bývají mimořádná volna, Den sportu atd)





Poslední změna 2006-04-12