Kurs BEMS (Elektronické měřicí systémy) – cvičení
Tento materiál má sloužit jako pomůcka pro cvičící, bude průběžně doplňován. K celému kurzu existují el. skripta, obsah je na BRUTISu. Obsahově se vychází z kurzu AMK starého studijního programu.
Rozvrh byl dělán na kapacitu 13-ti studentů na cvičení, vzhledem k tomu, že nejsou všechny hodiny pokryty, lze provést přesuny. Do týdne 7 lze připustit i kapacitu 20 studentů, případně umožnit “dynamický” přesun mezi cvičeními v rámci týdne. Proto doporučuji ponechávat evidenci studentů v laboratoři.
Časový plán
Týden |
Úterý – středa |
Úloha |
|
1 |
14.2. |
Úvod |
|
2 |
21.2. |
mP |
|
3 |
28.3. |
Prog.,sim,log.analyz. |
|
4 |
7.3. |
HP-gener,čítač |
|
5 |
14.3. |
meř.ustředna,zdroj,ls140 |
|
6 |
21.3. |
osciloskopy |
|
7 |
28.3. |
test |
|
8 |
4.5. |
u1 |
|
9 |
11.4. |
u1 |
|
10 |
18.4. |
u2 |
|
11 |
25.4. |
u2 |
|
12 |
2.5. |
u3 |
|
13 |
9.5. |
Zápočet |
|
14 |
|
|
|
Obsah týdnů
Seznámení s bezpečností, kontrola seznamu studentů dle BRUTIS, seznámení s časovým plánem. Bezpečnostní archy jsou v laboratoři.
Zopakování pojmů z μprocesorové techniky. Nejde ani o architektury IBM-PC kompat., ale spíše o μkontroléry, DSP atd. Mělo by jít o řízenou diskusi, v níž by se mělo diskutovat o
/ Harwardská – von Neumannova struktura (výhody, nevýhody, příklady typů…)
/Paměti a paměťové systémy: - statické/dynamické paměti, RAM,ROM, EPROM, EEPROM,FEPROM, CMOS (výhody nevýhody, příklady, rychlosti, na co který typ použít..),
/ V/V – hlavně rozhraní k uživateli (nástin ovládání tlačítek, “knoflíkové” ovladače na principu inkrementálních snímačů, dotykové displeje, jednoduchých zobrazovačů, inteligentní displeje alfanumerické/grafické), nejpoužívanéjší rozhraní směrem k jiným systémům (jen názvy nebo zajímavosti, rychlosti – RS232, USB, IrDA, BT, ETHERNET…).
Dokončení z druhého týdne, prostředky pro vývoj SW pro μP (DSP) – assembler (absolutní/relativní) , vyšší jazyky (C), linker, knihovny, (knihovny zdrojových kódů), zavaděč. Ladicí prostředky (Debugger), vývojová prostředí, emulátory a simulátory procesorů. Příklady. HW prostředky pro vývoj – programátory pamětí (ukázat – ELNEC), emulátor (ukázat –MITE Sim51), logický analyzátor jako doplněk k PC nebo samostatný přístroj (Tektronix).
Ukázky přístrojů s prvky měřicího systému nebo k začlenění do měřicího systému – BASIC přístroje HP Agilent (34401A, 33120A, 33220A, 53131A, 34970A, 3631A) . Nejde ani tak o principy měření (to by měli znát z kurzu BMVE), ale o způsob ovládání, rozhraní, vestavěné nápovědy, interní zpracování naměřených výsledků, kalibrační funkce, nastavování rozhraní). Nejlépe ukázat na živém přístroji (generátor-čítač..), předvést i originální dokumentaci.
Pokračování z 4), dále osciloskopy (řada 54600, 54621D, LS140 LeCroy, THS720 (doc.Malec – vypůjčím)). Opět ukázat filosofii ovládání, skryté funkce, technická dokumentace atd.
Dokončení 5)
Test – písemný test 5 otázek (dodám), týká se látky z přednášek – trvá max 1h, hodnocení 15 bodů
až 12) – ovládání měřicích přístrojů přes PC – nachystaných 7 pracovišť, na každém zvláště v počátku 2 týdny. Cílem je konverzačními prostředky (IBIC, MAX) vyzkoušet interaktivní ovládání na principu zasílání přístrojových zpráv přes GPIB nebo RS232) do konkrétních přístrojů. Zadání k pracovištím dodám, studenti zpracují písemnou zprávu o řešení ovládání. Podle časových možností (v LS bývají mimořádná volna, Den sportu atd)
Poslední změna 2006-04-12