Seznámení s Microsoft Visual C++
Help je přístupný z prostředí nebo je na http://www.msdn.com/library. V prostředí je pouze Help pro jazyk C a C++ a je dostupný přes F1 (je-li kurzor nad klíčovým slovem, pak help k tomuto výrazu). Na síti se zobrazí témata helpu také pro ostatní jazyky (Java, Pacsal, C#, Basic, Fox Pro) takže je nutné pozorně vybírat, který odkaz patří pro C.
vlastní program se spouští z plochy ikonou
po spuštění se objeví prázdné prostředí. (Dále je možné spustit prostředí poklikem na již vytvořený projekt. Při pokliknutí na vytvořený zdrojový kód je nutné mu vytvořit projekt.)
budeme vytvářet konzolovou aplikaci. To je aplikace, která má vstup i výstup prostřednictvím konzoly (klávesnice, monitor)
nový projekt (aplikace) se založí ve volbě File New v záložce project. Zvolíme konzolovou aplikaci. V tomto výběru je možné i vytváření samostatných souborů v záložce Files (zdrojové i hlavičkové soubory přidávané do projektu)
z konzolových aplikací si zvolíme tu, ve které začínáme “od začátku” tedy tu, která je úplně prázdná – Win32 console application (s položkou, která vytvoří prázdný soubor, nebo v dalších projektech vytvoření pouze prázdného main). Dále je nutné zařídit, aby se soubory ukládaly do adresáře s právem zápisu, který se uchovává. To je adresář na Vašem síťovém disku (nejčastěji P). Zvolíme jméno projektu.
Pomocí File New File vytvoříme zdrojový soubor (s příponou c, která zaručí překlad v jazyce C a ne C++). I když je možné zvolit přímo přidání souboru do projektu v této fázi, neuděláme to a necháme pouze vytvořit soubor.
Vytvořený soubor vložíme napoprvé do projektu “ručně” přes záložku File View.
Vepíšeme jednoduchý program (include stdio.h a tisk řetězce fe foru. V základní funkci main).
Pokud nad název hlavičkového souboru najedeme myší, můžeme ho pomocí pravého tlačítka otevřít.
zkusit vytvořit jiný projekt “zkratkou”. To je ten, který vytváří main a soubor je přímo součástí projektu.
V levé části okna je záložka ClassView, kde je možné sledovat proměnné (globální proměnné a funkce). Aktuálně je vidět jediná funkce a to funkce main. Poklikem na danou položku se dostaneme na její definici (zobrazí se nám a můžeme se do ní podívat).
Druhou záložkou v levé části je záložka FileView, kde jsou zobrazeny soubory, které obsahuje projekt. Poklepnutím se načtou a zobrazí.
U hlavního nápisu ve FileView (zobrazen bold) jde poklikem na pravé tlačítko zobrazit menu, kde lze v settings provést nastavení z nichž vybírám: general – typ překladu knihoven, tj. zabudování knihoven do exe souboru (statické knihovny) nebo pomocí DLL (dynamické knihovny). Debug – program arguments -text, který je možné zadat na “dosovskou řádku” jako argumenty spuštění programu. Zapište sem něco a zkontrolujte, zda je to předáno jako v parametru funkce main. C a c++ možno přepínat úrovně warningů (upozornění) a nebo nastavit warningy ať se chovají jako errory (chyby) – bez ošetření nelze tedy přeložit. Generate browse info – zlepšení možností ladění. Preprocesor definitions – globální symboly (místo #define SYMBOL dodávaného do každého modulu) pro řízený překlad, které se vkládají při překladu do každého modulu . Link – profiling, debug info, mapfile. Nastavení lze provádět pro celý projekt nebo pro jeho části (soubory – moduly).
Tlačítka na liště (buttony) – ruka – přepnutí breakpointu (bod na kterém se provádění programu zastaví). Písmo se šipkou – spuštění programu, kdy se zastavuje na break pointech (po skončení programu zavře okno výpisů). Vykřičník - spuštění programu, který nezastavuje na breakpointech, na konci programu čeká na stisk tlačítka (vhodné při výpisech na obrazovku). Build a compile – compile vytváří obj soubor z jednoho zdrojového a hledá v něm chyby z hlediska jazyka. Build vytvoří postupně obj ze všech zdrojových souborů v programu a poté provede link – vytvoření spustitelného exe souboru.
V okno (dole) s překladem je vidět jen konečný souhrn (počet warningů a erorů). Dá se však zvětšit, či listovat nahoru a potom jsou vidět i konkrétní chyby s textem (protokol o překladu) – snažte se je přeložit a pochopit co říkají. Poklikem se dostaneme do příslušného místa na které řádek upozorňuje.
Ve funkci main zapněte breakpoint a spusťte program (spustí i překlad je-li to nutné) pro zastavování na breakpointech (šipka).Program se zastavil na řádku, který se má teprve provést. Při zastavení se objeví okna variables a watch, ve kterých je možné sledovat proměnné a jejich hodnoty. V okně variables jsou aktuální “viditelné” proměnné, v okně watch ty proměnné, které si vybereme (lze je do okna přidávat a rušit jejich zobrazení). Je možné zde proměnné i přetypovávat, to je, že můžeme char zobrazit jako znak, nebo jako číslo (x,d,c nebo přímo (char), (int)...), nebo můžeme zobrazit i součet či součin proměnných. Přepnutí mezi zobrazením hexa a dekadickým lze i pomocí pravého tlačítka myši. Dále se objeví nové okno debug, které zobrazuje tlačítka pro pohyb v programu – skok na řádek, provést jednu instrukci, provést jednu funkci, vyskočit z funkce ... Při pohybem myši nad tlačítkem vidíme příslušné horké klávesy.
Okna (variables, watch, debug ...) ( které se zobrazují podle mínění překladače), lze zapnout či vypnou tak, že po stisknutí pravého tlačítka myši (které stiskneme na “podkladu” - tj. na ploše kde není okno, nebo na liště v místě kde nejsou buttony) se objeví menu, ve kterém můžeme vypínat a zapínat zobrazovaná okna.
Poslední úpravy 2005-09-24